آموزش مبتنی بر تجربه در آزمایشگاه و طبیعت، بخش تفکیک ناپذیر آموزش علوم زیستی در مدارس و دانشگاه ها می باشد. ولی، عوامل مختلفی باعث عدم استقبال دبیران زیست شناسی از آموزشهای تجربی و گرایش شدید به آموزشهای کاملا نظری و شفاهی  شده است.    بایستی بخش مهمی از برنامه ، روند احیای فرایند آموزش صحیح زیست شناسی به کمک امکانات آزمایشگاهی ، بدون شک به دنبال دست یافتن به قله های علم و دانش و فنون ، های آموزشی حال و آینده کشور باشد. بنابراین با توجه به این که میهن ما علمی پیشرفته است، اهمیت آموزش تجربی و امکانات آزمایشگاهی صد چندان می شود.  ضعف سخت افزاری و یا فقدان امکانات آزمایشگاهی مناسب را دلیل  ،  بسیاری از دبیران زیست شناسی ، البته به نظر می رسد اصلی محدویت آموزش تجربی در آزمایشگاه  معرفی می کنند. ولی در حقیقت، مواد و وسایل آزمایشگاهی (هر چند محدود)  بسیاری از مدارس و پژوهش سراهای دانش آموزی  برای انجام انبوهی از  فعالیتهای آموزشی  تجربی مناسب می باشد. به آزمایشگاه بزرگ و گسترده ای است که فراروی ما به ودیعه نهاده شده است؛ و شناخت  ، علاوه طبیعت غنی و متنوع ایران کامل و معرفی شایسته آن وظیفه همه دست اندرکاران آموزش، به ویژه دبیران زیست شناسی است، که به طور تخصصی و اصولی به این امر مهم همت گمارند.  دلائل نرم افزاری و فرهنگی ( که  ، بنابراین، با وجود اختلاف موجود بین امکانات آموزشی-آزمایشگاهی در مدارس کشور نقش مهم تری نیز دارند) در عدم استقبال و استفاده از آزمایشگاهها موثر می باشد. از طرف دیگر، تغییر برنامه آموزشی از ترمی به سالی-واحدی، با حذف واحد درسی آزمایشگاه زیست شناسی و برگزاری نامناسب و در نهایت لغو کلیه مسابقات آزمایشگاهی ضربه نهائی را بر پیکر نحیف فعالیتهای آزمایشگاهی مدارس وارد نموده است.   دبیران علوم پایه، در فرصت پیش آمده در نتیجه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه جدید  ،امیدواریم آموزشی این ضعف و نقص اساسی را بر طرف کنند .

ادامه مطلب


مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها